velikost textu: A A A

TISKOVÁ ZPRÁVA - Vlakem opět přes Krkonoše!

Po 65 letech vyjedou na malebnou horskou trať Harrachov - Jakuszyce - Szklarska Poręba pravidelné osobní vlaky. Mnohaleté úsilí železničních nadšenců bylo dotaženo do konce a spojení českých Jizerských hor a polských Krkonoš se stane 28.8.2010 skutečností!

Od soboty do konce srpna pojede denně šest vlaků v každém směru. Během září bude provoz omezený výlukou v úseku Tanvald - Kořenov, kde se buduje další nová zastávka Desná - Riedlova vila a bude platit speciální jízdní řád. Bez přesedání do autobusů se bude možné svézt z Tanvaldu opět od soboty 25. 9. 2010. V tento den vyjede na trať do Kořenova v tomto roce naposledy i unikátní ozubnicová lokomotiva. V pravidelných vlacích platí výhodné mezinárodní jízdenky LIBNET. Jízdní řád a další informace naleznete na www.iidol.cz

Spojnice z Liberce přes hory do Hirschbergu (dnes Jelenia Góra) byla dokončena v roce 1902. Železnice byla postavena pro dopravu kvalitního hornoslezského uhlí do místních skláren.

Na každé straně hor zvolili stavitelé jiný způsob, jak překonat obrovský výškový rozdíl z údolí do Novosvětského průsmyku, kterým vlaky šplhají přes krkonošský hřeben. Z města Jelenia Góra se trať vine po stráních a pomalu, v dlouhých serpentinách, nabírá výšku. Přímo z oken vlaku je nádherný výhled na skalnaté kotle v severních svazích Krkonoš.
Z české strany od Tanvaldu chtěli stavitelé trať naopak co nejvíce zkrátit a prorazily do hor přímo několika tunely, z nichž nejdelší měří téměř kilometr. S velkým stoupáním si železničáři poradily pomocí ozubeného hřebene uprostřed kolejí, po kterém lokomotiva šplhá vzhůru. Těžký nákladní vlak uhlí, který od Hirschbergu přivezla moderní elektrická lokomotiva, byl v Kořenově rozdělen. Jednotlivé části vlaku musela svézt dolů do Tanvaldu na desetkrát opatrně parní ozubnicová lokomotiva.

Provoz z Harrachova do Szklarske Poręby byl přerušen od II. světové války. Trať, postavená s pověstnou německou precizností, čekala na své vzkříšení až do loňského roku, kdy se díky příspěvku Evropské unie podařilo vyměnit pražce.
 

vytisknout

 zpět