velikost textu: A A A

TISKOVÁ ZPRÁVA - LUISE: lepší vlaky do Hrádku nad Nisou

Cestující na trati Liberec - Hrádek n. N. - Žitava - Varnsdorf - Rybniště / Seifhennersdorf se těší na prosinec. Proč? Vždyť v uplynulém létě nám bylo z počasí velmi horko, ale bohužel trochu jinak.
Železniční tratě vyvázly ze srpnových povodní jen s lehčími šrámy.

"Problémy se objevily například v údolí Nisy mezi Machnínem a Andělskou horou, kde voda podemlela násep a také trať ohrožoval sesuv podmáčeného svahu. Obrovský obdiv patří stavitelům, kteří zasadili trať do krajiny citlivě a s velkou pokorou k moci přírody. Prvního prosince tomu bude již 151 let", přiznává Ing. Petr Vévoda, ředitel liberecké Správy dopravní cesty SŽDC, která se dnes o trať stará.

Koncem července se v Liberci sešli partneři projektu Luise při posledním workshopu. Chyběla jen polská delegace. A přitom právě spolupráce s polskou stranou na opravě trati se ukázala být největším zádrhelem celého projektu, který má zlepšit cestování po železnici mezi Libercem, Žitavou, Varnsdorfem a Seifhennersdorfem. "Projekt Luise je spolufinancovaný Evropskou unií. I přesto bylo obtížné najít peníze na konkrétní navržená opatření, kterými chceme zpříjemnit a zrychlit cestování. Předpokládáme, že z Operačního programu Cíl 3 Česko - Sasko bude možné zaplatit dvě až čtyři nové železniční zastávky. Klíčové je pro nás především vybudování zastávky Liberec-Růžodol u obchodní a průmyslové zóny Liberec-Sever. Ta by sloužila zároveň pro cestující z hrádecka i frýdlantska", přibližuje výstupy projektu Martin Sepp, náměstek hejtmana, pověřený vedením resortu dopravy LK.

Pokud nám stačí rozpočet, budou nové zastávky celkem čtyři, potvrzuje Ing. Pavel Blažek ze společnosti KORID LK, který je za projekt Luise zodpovědný. "Za českou stranu máme vybraný Liberec-Růžodol a Varnsdorf staré nádraží. V úseku Žitava - Varnsdorf dále navrhujeme zastávky Heinewalde-Talstraße a Großschönau-West na území saského dopravního svazu ZVON, který je zároveň lead-partnerem projektu. S novými zastávkami vlak obslouží celé údolí řeky Mandavy. Liberecká zastávka je přitom nejnáročnější, ale již máme zpracovaný stavební projekt", doplňuje Blažek.
Architektonická a projekční kancelář DOMYJINAK rozpracovala originální řešení, při kterém bude most v Ostašovské ulici propojen klesajícím chodníkem s autobusovými zastávkami za podjezdem ke Globusu. Zhruba v polovině chodníku bude pod tratí podchod spojující obě nástupiště. Zastávku využijí zaměstnanci průmyslové zóny i studenti blízkého gymnázia.

A proč se těší cestující zrovna na prosinec? Se závěrem projektu Luise se přiblížil čas, kdy na trať do Hrádku nad Nisou vyjedou moderní vlaky. Stane se tak 12.12.2010, od kdy platí nový jízdní řád. K dispozici budou čtyři soupravy, které z Liberce dojedou až do Rybniště nebo Seifhennersdorfu. Stokilometrová rychlost se díky nim stane každodenní realitou. "Mnohem častěji ve vlaku uslyšíte němčinu. Vlaky budou obsluhovat i všechny německé zastávky. Každou hodinu se nyní snadno dostanete do známého vodního parku nebo muzea motocyklů v Großschönau, cesta z Liberce potrvá méně než hodinu", doplnila Ing. Velikovská, ředitelka společnosti KORID LK, která projekt Luise pro Liberecký kraj zpracovala a administrovala.

vytisknout

 zpět